VOETPOMP
Vroeger hing het bord ‘VOETPOMP’ bij veel cafés buiten aan de muur. Dit was een lokkertje voor mensen op de fiets om daar te stoppen en hun banden op te pompen.
De café-eigenaars hoopten op deze wijze op het genereren van extra omzet door het bieden van een extra service.
Laten we dat eens naar het heden vertalen. Wat doe jij om klanten aan je binden en welke techniek gebruik je om op langere termijn klanten aan je te binden?
Upselling? Waarbij klanten worden aangemoedigd om een duurdere uitvoering te kopen van het product dan dat ze eigenlijk wilden aanschaffen.
Cross-selling? Als extra verkoop van producten of diensten die een aanvulling vormen op een product dat de klant bij je wil kopen of heeft gekocht?
Of toch downselling. Waarbij je een goedkoper alternatief biedt voor een product of de dienst die je eigenlijk aanbood. Wat is dan precies je doel? Wil je degene alsnog klant maken of liever behouden voor de langere termijn…
Probeer te ontdekken met welk probleem of welke uitdaging je klant worstelt. Ontdek wat jouw klant in het dagelijkse leven doet of wat hij of zij voor hobbies heeft. Op die manier kun je artikelen onder de aandacht brengen die echt van toegevoegde waarde zullen zijn.
Dit alles komt ruimschoots aan bod bij de workshop ‘Ondernemersplan in 1 dag’. Breng in slechts 18 stappen een compleet nieuwe (of bestaande) organisatie in kaart.
#ondernemen #koers #visie #crossselling #usp #upselling #downselling #in2mediair #bedrijfsadviseur #missie