De Titanic zag de ijsschots niet. Ben jij een Titanic, een strateeg of zit je er tussenin?
Strategie is meer dan het verkennen, benoemen en elimineren van obstakels. Je bepaalt waar je naartoe wilt met een plan en een stip op de horizon. Onderweg doen zich ontwikkelingen voor en kan de koers veranderen.
Maar jouw stip op de horizon blijft!
Ik sprak enkele mensen. De MKB-er, zijn ‘stip’ is de familiezaak over laten nemen door zijn kinderen. De franchisenemer, hij wil zijn werk tien jaar doen en dan zijn bucketlist afwerken. De directeur van een middelgroot bedrijf, hij wil nog één keer knallen en dan zijn pensioen veiligstellen.
In het bedrijfsleven zijn doelen vaak opgehangen aan de opdrachten van aandeelhouders. Die willen groei met dubbele cijfers en op die manier wordt geld een doel op zich.
Maar zorgt dat voor continuïteit van je organisatie? Bestaansrecht en werkgelegenheid op de lange termijn?
En maak je zo het verschil ten opzichte van je concurrentie?
Het zou mooier zijn als je bedrijfsstrategie parallel loopt aan de verwachtingen van jezelf, je investeerders en je omgeving. Maak daarom van je bedrijf géén Titanic.
Mijn advies? Breng je organisatie in kaart en richt in voor de komende jaren.
#in2mediair #vanvisienaarresultaat #raadvanbestuur #directie